Wady i zalety samochodowych agregatów chłodniczych występujących na rynku polskim.

Samochodowe agregaty chłodnicze możemy podzielić na trzy kategorie, biorąc pod uwagę rodzaj środka transportu na którym są montowane.

Agregaty montowane na:

- samochodach dostawczych,

- samochodach ciężarowych, przyczepach,

- naczepach chłodniach.

Maxima 1300 Carrier Optima  Thermo King SL 200 
Maxima 1300 Optima Thermo King SL 200

Wśród producentów naczepowych agregatów chłodniczych mamy dwóch liderów na rynku: Thermo King i Carrier. Każdy z nich oferuje szeroką ofertę.

 

W kategorii agregatów dla samochodów ciężarowych, oprócz wymienionych dwóch prowadzących w sprzedaży firm, pojawiły się agregaty mniej znanych w Polsce producentów jak Zanotti, Safkar, Lumikko. Wypowiadając się o jakości wykonania, niezawodności w pracy, wyróżniłbym urządzenia firm Carrier, Thermo King i Zanotti. Kupując agregaty zwracamy uwagę na ceny, które w wypadku wymienionych firm kształtują się na podobnym poziomie. Trzeba mieć na uwadze łatwą dostępność części zamiennych i stacji serwisowych nie tylko na terenie Polski. Zajmując się przewozem towarów w transporcie międzynarodowym, możemy liczyć w razie awarii na fachową pomoc (serwis) w Europie, Azji, a nierzadko w Afryce (24h na dobę), zakupując agregaty dwóch pierwszych firm. Firmy Thermo King i Carrier rozwijając przez szereg lat sieć łatwo dostępnych serwisów, uplasowały się na pozycjach doświadczonych liderów z dziedziny chłodnictwa transportowego.

Wśród dostawców agregatów dla samochodów dostawczych w ostatnich latach na naszym rynku pojawiły się urządzenia innych firm, które próbują pozyskać uznanie w śród polskich klientów: Zanotti, Safkar, Diavia, Hwa-Sung-Thermo, Lumikko, Konvekta. Wymienione firmy mają dość duże doświadczenie w wytwarzaniu omawianych urządzeń, a sieć stacji jest już dość dobrze rozwinięta. Nie sposób w kilku zdaniach opisać parametry i różnice pomiędzy każdym z agregatów wymienionych producentów. Szukającym porady poleciłbym agregat firmy Carrier lub Thermo King, pomimo wyższych cen ich urządzeń. Klientom chcącym zakupić agregaty tańsze z rynku wtórnego, stanowczo odradzam. Ważnym elementem w instalacjach chłodniczych jest czystość instalacji i dokładność połączeń jej elementów. Kupując agregat z odzysku nie możemy uniknąć takich wad. Uważam, że lepszym rozwiązaniem jest nabycie agregatu mniej znanej marki, który niewątpliwie jest tańszy od wymienionych liderów, a podlegający gwarancji serwisowej. Unikniemy kłopotów z wymianą filtrów, sprężarek, uszczelnianiem instalacji czy strat poniesionych z tytułu zepsucia towaru. Wymienione naprawy w efekcie bardzo podnoszą koszt początkowo taniego agregatu z rynku wtórnego. Zakupując tańszeurządzenia musimy jednak mieć na uwadze gorszą jakość niektórych komponentów jak również spadek wydajności urządzeń.

Bardzo ważnym elementem niezawodnej pracy są okresowe przeglądy, których powinny dokonywać autoryzowane serwisy.

Wszystkie wymienione firmy posiadają niezbędne narzędzia, a zatrudnieni w nich pracownicy wiedzę, która jest systematycznie pogłębiana i potwierdzana odpowiednimi certyfikatami.

 

 

 

Agregat chłodniczy

Rodzaj napędu

Wydajność chłodnicza przy temp. zewn. +30°C (Watt) *

Wydatek powietrza (m3/h) *

dla 0°C

dla -20°C

Maxima 1000

silnik spalinowy

10200

6100

 

4600

silnik elektryczny

10200

5800

Maxima 1200

silnik spalinowy

12000

7200

 

5100

silnik elektryczny

11200

6600

Maxima 1300

silnik spalinowy

13300

7200

4950

silnik elektryczny

11900

6750

Vector 1800

silnik spalinowy

17200

9200

6000

silnik elektryczny

13200

8600

Vector 1850

silnik spalinowy

18000

9600

5600

silnik elektryczny

14400

9200

SL-100e

silnik spalinowy

9200

5800

4250

silnik elektryczny

7400

5300

SL-200e

silnik spalinowy

13000

7700

5000

silnik elektryczny

9200

6100

SL-400e

silnik spalinowy

17500

9000

 

5500

silnik elektryczny

12400

6700

SLX-100

silnik spalinowy

9500

5900

4250

silnik elektryczny

8200

5500

SLX-200

silnik spalinowy

13200

7900

5000

silnik elektryczny

9900

6300

SLX-400

silnik spalinowy

17500

9200

5500

silnik elektryczny

12400

6900

* Dane według producenta.

 

 

Nadmieniam, iż wszystkie uwagi przytoczone w artykule wynikają z mojego własnego wieloletniego doświadczenia w branży serwisu chłodnictwa transportowego.

Marek Sergiel