Wady i zalety samochodowych agregatów chłodniczych występujących na rynku polskim.
Samochodowe agregaty chłodnicze możemy podzielić na trzy kategorie, biorąc pod uwagę rodzaj środka transportu na którym są montowane.
Agregaty montowane na:
- samochodach dostawczych,
- samochodach ciężarowych, przyczepach,
- naczepach chłodniach.
![]() |
![]() |
![]() |
Maxima 1300 | Optima | Thermo King SL 200 |
Wśród producentów naczepowych agregatów chłodniczych mamy dwóch liderów na rynku: Thermo King i Carrier. Każdy z nich oferuje szeroką ofertę.
W kategorii agregatów dla samochodów ciężarowych, oprócz wymienionych dwóch prowadzących w sprzedaży firm, pojawiły się agregaty mniej znanych w Polsce producentów jak Zanotti, Safkar, Lumikko. Wypowiadając się o jakości wykonania, niezawodności w pracy, wyróżniłbym urządzenia firm Carrier, Thermo King i Zanotti. Kupując agregaty zwracamy uwagę na ceny, które w wypadku wymienionych firm kształtują się na podobnym poziomie. Trzeba mieć na uwadze łatwą dostępność części zamiennych i stacji serwisowych nie tylko na terenie Polski. Zajmując się przewozem towarów w transporcie międzynarodowym, możemy liczyć w razie awarii na fachową pomoc (serwis) w Europie, Azji, a nierzadko w Afryce (24h na dobę), zakupując agregaty dwóch pierwszych firm. Firmy Thermo King i Carrier rozwijając przez szereg lat sieć łatwo dostępnych serwisów, uplasowały się na pozycjach doświadczonych liderów z dziedziny chłodnictwa transportowego.
Wśród dostawców agregatów dla samochodów dostawczych w ostatnich latach na naszym rynku pojawiły się urządzenia innych firm, które próbują pozyskać uznanie w śród polskich klientów: Zanotti, Safkar, Diavia, Hwa-Sung-Thermo, Lumikko, Konvekta. Wymienione firmy mają dość duże doświadczenie w wytwarzaniu omawianych urządzeń, a sieć stacji jest już dość dobrze rozwinięta. Nie sposób w kilku zdaniach opisać parametry i różnice pomiędzy każdym z agregatów wymienionych producentów. Szukającym porady poleciłbym agregat firmy Carrier lub Thermo King, pomimo wyższych cen ich urządzeń. Klientom chcącym zakupić agregaty tańsze z rynku wtórnego, stanowczo odradzam. Ważnym elementem w instalacjach chłodniczych jest czystość instalacji i dokładność połączeń jej elementów. Kupując agregat z odzysku nie możemy uniknąć takich wad. Uważam, że lepszym rozwiązaniem jest nabycie agregatu mniej znanej marki, który niewątpliwie jest tańszy od wymienionych liderów, a podlegający gwarancji serwisowej. Unikniemy kłopotów z wymianą filtrów, sprężarek, uszczelnianiem instalacji czy strat poniesionych z tytułu zepsucia towaru. Wymienione naprawy w efekcie bardzo podnoszą koszt początkowo taniego agregatu z rynku wtórnego. Zakupując tańszeurządzenia musimy jednak mieć na uwadze gorszą jakość niektórych komponentów jak również spadek wydajności urządzeń.
Bardzo ważnym elementem niezawodnej pracy są okresowe przeglądy, których powinny dokonywać autoryzowane serwisy.
Wszystkie wymienione firmy posiadają niezbędne narzędzia, a zatrudnieni w nich pracownicy wiedzę, która jest systematycznie pogłębiana i potwierdzana odpowiednimi certyfikatami.
Agregat chłodniczy |
Rodzaj napędu |
Wydajność chłodnicza przy temp. zewn. +30°C (Watt) * |
Wydatek powietrza (m3/h) * |
|
dla 0°C |
dla -20°C |
|||
Maxima 1000 |
silnik spalinowy |
10200 |
6100 |
4600 |
silnik elektryczny |
10200 |
5800 |
||
Maxima 1200 |
silnik spalinowy |
12000 |
7200 |
5100 |
silnik elektryczny |
11200 |
6600 |
||
Maxima 1300 |
silnik spalinowy |
13300 |
7200 |
4950 |
silnik elektryczny |
11900 |
6750 |
||
Vector 1800 |
silnik spalinowy |
17200 |
9200 |
6000 |
silnik elektryczny |
13200 |
8600 |
||
Vector 1850 |
silnik spalinowy |
18000 |
9600 |
5600 |
silnik elektryczny |
14400 |
9200 |
||
SL-100e |
silnik spalinowy |
9200 |
5800 |
4250 |
silnik elektryczny |
7400 |
5300 |
||
SL-200e |
silnik spalinowy |
13000 |
7700 |
5000 |
silnik elektryczny |
9200 |
6100 |
||
SL-400e |
silnik spalinowy |
17500 |
9000 |
5500 |
silnik elektryczny |
12400 |
6700 |
||
SLX-100 |
silnik spalinowy |
9500 |
5900 |
4250 |
silnik elektryczny |
8200 |
5500 |
||
SLX-200 |
silnik spalinowy |
13200 |
7900 |
5000 |
silnik elektryczny |
9900 |
6300 |
||
SLX-400 |
silnik spalinowy |
17500 |
9200 |
5500 |
silnik elektryczny |
12400 |
6900 |
Nadmieniam, iż wszystkie uwagi przytoczone w artykule wynikają z mojego własnego wieloletniego doświadczenia w branży serwisu chłodnictwa transportowego.
Marek Sergiel